Verbonden partijen publiekrechtelijk
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar
belangBetreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 7.754.000
31-12-2024 € 6.785.000
31-12-2025 € 6.579.000Vreemd vermogen
31-12-2023 € 58.895.000
31-12-2024 € 58.215.000
31-12-2025 € 58.421.00010. Gemeentelijke bijdrage
2023: € 1.690.000
2024: € 1.707.658
2025: € 1.918.09311. Financieel resultaat
2023: € 1.940.000
2024: nihil
2025: nihil12. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
13. Ontwikkelingen
De Veiligheidsregio Zuid-Limburg is een traject gestart om de huisvesting toekomstbestendig in te richten. Het toekomstbestendig huisvesten zal financiële gevolgen hebben voor de deelnemende gemeenten. Hoeveel deze impact voor de gemeente Stein is, zal blijken na besluit van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GR Vidar Wsw
1. Naam
GR Participatiebedrijf Vidar
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente Sittard-Geleen, Beek en Stein
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille) . In de G.R. Participatiebedrijf Wsw is het formele werkgeverschap van de Wsw-ers belegd en enkele bijbehorende taken als collectief vervoer en arbodienst.
8. Financieel belang
De G.R. Participatiebedrijf Wsw heeft de uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de
centrumgemeente Sittard-Geleen. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken en de
werkgeverstaken opgedragen aan Vixia B.V. Verder vinden er binnen de G.R. Participatiebedrijf Wsw
geen activiteiten plaats. Binnen het overzicht van baten en lasten, worden de verantwoorde loonkosten
gedekt door de Rijksbijdrage en een aanvullende gemeentelijke bijdrage in het subsidietekort en overige
lasten.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 0
31-12-2024 € 0
31-12-2025 € 0Vreemd vermogen
31-12-2023 € 1.359.868
31-12-2024 € 1.393.000
31-12-2025 € 1.323.00010. Gemeentelijke bijdrage
2023: € 609.825
2024: € 625.308
2025: € 513.07311. Financieel resultaat
2023: € 0
2024: € 0
2025: € 012. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
13. Ontwikkelingen
- Aanpassing in de kostenstructuur door middel van juiste toewijzing van de kosten. Hierdoor verandert de omvang van de begroting van de GR Vidar Wsw en die van de CR, maar “onder aan de streep” verloopt deze aanpassing neutraal.
- Aanpassing in de loonkosten SW van lopende prijzen naar constante prijzen. Dit houdt in dat het bedrag voor de loonkosten SW in de begroting niet geïndexeerd wordt voor de komende jaren. - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 18 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 9.443.000
31-12-2024 € 9.443.000
31-12-2025 € 9.443.000Vreemd vermogen
31-12-2023 € 35.552.504
31-12-2024 € 35.552.504
31-12-2025 € 35.552.50410. Gemeentelijke bijdrage
Veilig Thuis
Reguliere bijdrage
JGZ
2023
€ 261.794
€ 341.522
€ 787.154
2024
€ 279.868
€ 411.268
€ 831.120
2025
€ 315.752
€ 472.598
€ 878.048
11. Financieel resultaat
2023 € 1.097.887
2024 € nihil
2025 € nihil12. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
13. Ontwikkelingen
-Trendbreuk
-IZA / GALA - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 935.244
31-12-2024 € 924.500
31-12-2025 € 918.375Vreemd vermogen
31-12-2023 € 4.490.067
31-12-2024 € 5.575.298
31-12-2025 € 5.117.07910. Gemeentelijke bijdrage
2023 € 389.645
2024 € 407.252
2025 €422.14310. Financieel resultaat
2023 € 2.069.855
2024 € nihil
2025 € nihil11. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- Er worden problemen ervaren met het aantrekken en behouden van voldoende gekwalificeerde chauffeurs, dit kan serieuzere vormen aannemen als het vervoersvolume verder aantrekt.
- Het openbaar vervoer (OV) heeft ook te maken met personeelstekort en bijbehorende kwaliteitsverlies, hierdoor biedt het OV in afnemende mate een passend en/of aantrekkelijk alternatief. - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Omgevingsdienst Zuid-Limburg
1. Naam
Omgevingsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de ODZL (voorheen RUDZL) is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 16 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De ODZL is tevens een BRZO-dienst omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een Omgevingsdienst is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdalen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de ODZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de ODZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 1.810.204
31-12-2024 € 1.089.000
31-12-2025 € 989.000Vreemd vermogen
31-12-2023 € 4.013.453
31-12-2024 € 2.508.290
31-12-2025 € 1.623.29010. Gemeentelijke bijdrage
2023 € 645.700
2024 € 686.028
2025 € 730.76110. Financieel resultaat
2023 € 785.606
2024 € nihil
2025 € nihil11. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de ODZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de ODZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
x
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 29 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
29 van de 33 Limburgse gemeenten en het Limburgse waterschap werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Voerendaal en Weert. Het Waterschap Limburg neemt deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 2.835.000 -/-
31-12-2024 € 1.190.000 -/-
31-12-2025 € 1.190.000 -/-Vreemd vermogen
31-12-2023 € 1.143.000 -/-
31-12-2024 € 858.000 -/-
31-12-2025 € 572.000 -/-11. Gemeentelijke bijdrage
2023 € 495.393
2024 € 505.903
2025 € 533.08310. Financieel resultaat
2023 € 1.292.820 -/-
2024 € 0
2025 € 011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
Verbonden partijen privaatrechtelijk
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
Bij de berekening van het dividend van BNG is in de begroting 2025 en in de meerjarenraming 2026-2028 rekening gehouden met een bedrag van € 2,50 per aandeel. 19.266 aandelen genereren daarmee een dividendbedrag van € 48.165.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 4.721.000.000
31-12-2024 € 4.700.000.000 obv halfjaarbericht 2024)
31-12-2025 € n.n.b.Vreemd vermogen
31-12-2023 € 110.819.000.000
31-12-2024 € 120.900.000.000 (obv halfjaarbericht)
31-12-2025 € n.n.b.10. Financieel resultaat
2023 € 254.000.000
2024 € 158.000.000 (obv halfjaarbericht 2024)
2025 €n.n.b.11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning.
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
Bij de berekening van het dividend van Enexis is in de begroting 2025 en in de meerjarenraming 2026-2028 rekening gehouden met een bedrag van € 0,40 per aandeel. 460.350 aandelen genereren daarmee een dividendbedrag van € 184.140.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 5.320.000.000
31-12-2024 € 5.406.000.000
31-12-2025 € nnbVreemd vermogen
31-12-2023 € 5.140.000.000
31-12-2024 € 5.724.000.000
31-12-2025 € nnb10. Financieel resultaat
2023 € 72.000.000
2024 € 122.000.000
2025 € nnb11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
De focus ligt op de uitvoering van de energietransitie en het beperken van transportschaarste. Ontwikkelingen op het gebied van warmte, waaronder het nieuwe wetsvoorstel, zijn voor Enexis aanleiding om het strategisch plan op dit gebied nader uit te werken.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma openbaar groen, cultuur en recreati.
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 69.440
31-12-2024 € NNB
31-12-2025 € NNBVreemd vermogen
31-12-2023 € 1.157.632
31-12-2024 € NNB
31-12-2025 € NNB10. Gemeentelijke bijdrage exploitatie
2023 € 407.025
2024 € 415.133
2025 € 423.43610. Financieel resultaat
2023 € 215.625 -/-
2024 € NNB
2025 € NNB11. Risico’s
-
12. Ontwikkelingen
-
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Sittard, Sittard-Geleen, Beek, Echt-Susteren en Beekdaelen
7. Bestuurlijk belang
Wethouder, verantwoordelijk voor de portefeuille financiën, vertegenwoordigt de gemeente in de AVA. Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente inhoudelijk.
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2023 € 5.631.419
31-12-2024 nnb
31-12-2025 nnbVreemd vermogen
31-12-2023 € 7.580.073
31-12-2024 nnb
31-12-2025 nnb10. Gemeentelijke bijdrage
2023 n.v.t.
2024 n.v.t.
2025 n.v.t.11. Financieel resultaat
2023 € 304.392
2024 € 230.000
2025 € 400.00012. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
13. Ontwikkelingen
Per 1 januari 2025 treed de gemeente Beekdaelen uit. Verder zijn in de begroting nieuwe posten zichtbaar geworden welke toegevoegd zijn n.a.v. vaststelling, en verdere uitvoering, van de strategische toekomstvisie RWM. Dit betreft de posten beleidscapaciteit en grondstoffencoaches.