Programma's

Sociaal Domein

Sociaal Domein

Inleiding

Binnen het programma sociaal domein werken we met maatschappelijke partners en inwoners aan het versterken van de zelfredzaamheid van onze inwoners van jong tot oud. We geven binnen het sociaal domein uitvoering aan de wet maatschappelijke ondersteuning, de participatiewet en de jeugdzorgwet. Daarnaast richt het sociaal domein zich ook op laagdrempelige voorzieningen dichtbij onze inwoners en ondersteunen wij hierbij. Denk aan mantelzorg, inclusie van mensen met een beperking, beschermd wonen, veiligheid in afhankelijkheidsrelaties en  specifieke opgaven op het gebied van jong zijn en ouder worden of sociale cohesie in wijken en kernen.

Taakvelden

Vanaf 2023 gold voor gemeenten een verfijnde taakvelden indeling binnen Jeugd en Wmo. Deze heeft tot knelpunten geleid bij veel gemeenten. Daarom is er vanaf 2025 een gewijzigde indeling, waarbij er vooral voor Jeugd wijzigingen/uitsplitsingen zijn. U vindt onderstaand dan ook de aangepaste taakvelden.

Dit programma omvat de volgende taakvelden:
6.1  Samenkracht en burgerparticipatie

6.21  Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
6.22  Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
6.23  Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
6.3  Inkomensregelingen
6.4  WSW en beschut werk
6.5  Arbeidsparticipatie
6.60 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

6.711 Hulp bij het huishouden (WMO)
6.712 Begeleiding (WMO)
6.713 Dagbesteding (WMO)
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO)
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk
6.792 PGB Jeugd
6.811 Beschermd wonen (WMO)
6.812 Maatschappelijke- vrouwenopvang (WMO)
6.821 Jeugdbescherming
6.822 Jeugdreclassering
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd

Vervallen taakvelden
6.2  Toegang en eerstelijnsvoorzieningen:
6.6  Maatwerkvoorzieningen (WMO):
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO):
6.71B Begeleiding (WMO):
6.71C Dagbesteding (WMO):
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO):

6.72A Jeugdhulp begeleiding
6.72B Jeugdhulp behandeling

6.72C Jeugdhulp dagbesteding
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig idem
6.73A Pleegzorg idem
6.73B Gezinsgericht
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ verblijf
6.74C Gesloten plaatsing

6.81A Beschermd wonen (WMO)
6.81B Maatschappelijke- vrouwenopvang (WMO)
6.82A Jeugdbescherming
6.82B Jeugdreclassering

Wat willen we bereiken ?

In 2025 werken we verder aan het ontwikkelen van een toekomstbestendig sociaal domein in de gemeente Stein, waarbij we structurele controle behouden over zowel de financiën als de effectiviteit en kwaliteit van de geleverde ondersteuning. Het nieuwe cliëntvolgsysteem en het dashboard sociaal domein stelt ons in staat om meer data-gedreven te werken, te monitoren en indien nodig tijdig bij te sturen.

Dankzij doeltreffende maatregelen zijn de wachtlijsten binnen de Wmo van de gemeente Stein succesvol teruggedrongen. We blijven ons inzetten om deze verbetering te handhaven en ervoor te zorgen dat alle inwoners tijdig de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. We streven ernaar de reguliere doorlooptijden van Wmo waar mogelijk te verkorten, in lijn met de aangenomen motie die hierop aandringt. Hoewel we al stappen zetten om dit proces te verbeteren, is het belangrijk te benadrukken dat deze ontwikkelingen nog in volle gang zijn.
Door gerichte acties en nauwe samenwerking met onze partners blijven we deze positieve ontwikkeling continu monitoren en bijsturen waar nodig. Zo waarborgen we ook in de toekomst een efficiënte en effectieve toegang tot Wmo-voorzieningen.
De krapte op de arbeidsmarkt vormt echter nog steeds een uitdaging. Zowel binnen de gemeente als bij het voorliggend veld en de zorgaanbieders blijft het moeilijk om kwalitatief personeel te vinden en te behouden. Daarom investeren we in informele zorg als aanvulling op de ondersteuning vanuit het voorliggend veld en in samenwerking met zorgaanbieders. Dit is van groot belang voor de toekomst.

We boeken ook inhoudelijke vooruitgang met projecten zoals Kansrijke Start, het Sinti-project, Zorg & Veiligheid, en Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). Met OKO willen we op lange termijn een omgeving creëren waarin jongeren zowel mentaal als fysiek gezond kunnen opgroeien. We zien OKO als de overkoepelende strategie voor ons jeugdbeleid en zullen dit steeds prominenter uitdragen.      
De hervormingsagenda jeugd zal in 2025 verder vorm krijgen. De centrale vraag die hierbij speelt, is hoe wij de jeugdzorg lokaal willen organiseren voor onze jeugdigen in Stein. We streven naar een aanpak die nauw aansluit bij de behoeften van onze jongeren en waarbij we duurzame, effectieve ondersteuning bieden. De komende periode zal in het teken staan van het ontwikkelen en verfijnen van deze lokale organisatie, met als doel om in 2025 een solide basis te hebben waarop we verder kunnen bouwen.

De financiële problemen bij jeugdzorgaanbieders vormen een landelijke trend en zijn een zorgwekkende ontwikkeling. Dit brengt risico's met zich mee voor gemeenten, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het waarborgen van een continu jeugdzorgaanbod. Daarnaast kunnen deze problemen een negatief effect hebben op toekomstige aanbestedingen binnen de jeugdzorg, wat de continuïteit en kwaliteit van de zorg voor jongeren in gevaar kan brengen. Het is van groot belang dat er op zowel lokaal als nationaal niveau gezocht wordt naar duurzame oplossingen om deze risico's te beperken en de jeugdzorg toekomstbestendig te maken.

Bezuinigingen

n.v.t.

Wat gaan we er voor doen?

Lasten, baten en saldo

33.378.331

36,6%

7.940.496

8,7%

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 12:49:40 met de export van 11/18/2024 12:41:22