Samenkracht en burgerparticipatie
Financiele gezondheid
We staan klaar voor onze inwoners die te maken hebben met geldzorgen en schulden, op het gemeentehuis en in de wijk. Onze schuldhulpverlening blijven we ontwikkelen, waarbij passende nazorg prioriteit blijft. Ook de communicatie over rondkomen blijft van belang, om de drempel om hulp te zoeken zo laag mogelijk te houden.
Om ervoor te zorgen dat inwoners met een laag inkomen zoveel mogelijk mee kunnen blijven doen, blijven we samenwerken met Stichting Leergeld, het Jeugdfonds Sport & Cultuur, het Volwassenenfonds Sport & Cultuur en Kledingbank Limburg. We werken daarbij ook steeds meer regionaal samen, zoals bij de Voedselbank Westelijke Mijnstreek.
In samenwerking met verwijzers blijven we deze ondersteuning onder de aandacht brengen van onze inwoners.
Seniorenbeleid
In navolging op het advies Seniorvriendelijk beleid uit 2024 hebben we aandacht voor het perspectief van de senioren bij het opstellen van beleid en het optimaliseren van onze dienstverlening. Vanuit dit advies werken we ook aan passende communicatie aan senioren en andere inwoners over lopende projecten en nieuwe initiatieven.
Informele zorg
Om mantelzorgers te ondersteunen bij de zorg voor een naaste, maken we gebruik van diverse (nieuwe) initiatieven. Daarin betrekken we ook het sociale netwerk en zorgvrijwilligers. Informatie over en aan mantelzorgers blijft een belangrijk speerpunt.
Daarnaast ontwikkelen we meer initiatieven voor zelfzorg, waarbij inwoners handvatten krijgen om zelf en met gelijkgestemden ondersteuning te vinden in hun situatie. Het faciliteren van lotgenotencontact valt hier ook onder.
Om eenzaamheid tegen te gaan, zorgen we voor herkenbare communicatie en de mogelijkheid om eenzaamheid te signaleren en bespreekbaar te maken. Ook hebben we aandacht voor gevoelens van eenzaamheid bij specifieke groepen, zoals mantelzorgers en inwoners met schulden.
In samenwerking met onze partners zorgen we ervoor dat dementie vroegtijdig gesignaleerd wordt. En dat mantelzorgers van naasten met dementie ondersteund kunnen worden tijdens de verschillende fases van het ziekteproces.
Sociale basis
Voor een stevige sociale basis is het belangrijk dat inwoners weten waar ze terecht kunnen met vragen, voor ontmoeting en dat door verschillende instanties samengewerkt wordt. Met het werken in Pluswijken en een pilot in het kader van jeugdhulp geven we daar verder invulling aan. Ook de wijkinformatiepunten zijn hierin van belang, als centrale punten in de wijk van waaruit professionals en vrijwilligers inwoners een stap verder helpen.
Wet Inburgering
Inburgering van statushouders is een actueel, breed en sociaal maatschappelijk thema. Goede inburgering levert een waardevolle bijdrage aan vitale, inclusieve en veilige gemeenten. De Inburgeringswet 2021 verplicht alle inburgeringsplichtigen om direct vanaf de start van het inburgeringstraject en het liefst via betaald werk mee te doen aan de Nederlandse maatschappij. Om goed te kunnen integreren en te participeren is het belangrijk dat nieuwkomers onder meer de Nederlandse taal leren, werk en huisvesting vinden en een beroep kunnen doen op kinderopvang en goede zorg.
Wij hebben als gemeente een taak in de begeleiding en ondersteuning van inburgeraars. Dit wordt uitgevoerd door de stichting Vluchtelingenwerk en door Vidar. Wij ontvangen regelmatig terugkoppeling over de ontwikkelingen en de laatste stand van zaken en evalueren onze contractafspraken met hen. Daarnaast willen we verenigingen stimuleren om hierin een actieve bijdrage te leveren door het invoeren van een Buddy systeem. Wij streven ernaar een inclusieve samenleving te zijn waarin iedereen zich thuis voelt.
Sociale inclusie
Onze Lokale Inclusie Agenda 2024-2027 is gericht op het bevorderen van gelijke kansen en de participatie van alle inwoners in de samenleving, ongeacht hun achtergrond, beperking of sociaaleconomische status. De gemeente streeft ernaar dat alle mensen kunnen meedoen, erbij horen en zich gewaardeerd voelen.
In de Lokale Inclusie Agenda staan ambities benoemd binnen de thema’s
- Inclusief Onderwijs
- Thuis/Wonen,
- Werk & Inkomen
- Vrije Tijd
- Vervoer
- Welzijn, Gezondheid & Ondersteuning.
Samen met de Klankbordgroep Inclusie en Toegankelijkheid gaan we deze ambities prioriteren en uitwerken.
Omnibuzz
De impact van COVID-19 is provinciaal nog steeds merkbaar in de vorm van een lagere
vervoersvraag, maar de verschillen tussen gemeenten nemen toe en de voorspelbaarheid
neemt af. Dit maakt het moeilijk om begrotingen strak op te stellen op basis van algemene
uitgangspunten. Om goed te kunnen begroten is onderzoek, analyse en meer maatwerk op
gemeenteniveau nodig. Dit inzicht heeft onder andere geleid tot een aanpassing van de
financiële uitgangspunten.
De problemen met het aantrekken en behouden van voldoende gekwalificeerde chauffeurs
houdt aan en kan serieuzere vormen aannemen als het vervoersvolume verder aantrekt, iets
dat al in een aantal gemeenten geconstateerd wordt.
Doordat ook het openbaar vervoer (OV) met personeelstekort en bijbehorende kwaliteitsverlies te kampen heeft, biedt het OV in afnemende mate een passend en/of aantrekkelijk alternatief voor mensen met een beperking. Deze ontwikkeling staat haaks op de gezamenlijke ambitie om OV-gebruik onder klanten juist te stimuleren en de instroom van nieuwe klanten te beperken. De insteek van Omnibuzz is het minimaliseren van deze gevolgen voor Omnibuzz en het optimaliseren van het aanbod van openbare vervoersoplossingen, zodat deze ook voor (potentiële) klanten van Omnibuzz passend zijn.
Brede ondersteuning/toeslagaffaire
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de ondersteuning van gezinnen die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Bij de aanmelding als gedupeerde bij de Dienst Toeslagen konden ouders aangeven of zij ondersteuning willen van de gemeente. Als zij dit wilden, ontvangt de gemeente de gegevens van de getroffenen. In 2024 hebben we alle gedupeerden in de gemeente Stein benaderd om maatwerkafspraken te maken over de hulp die nodig is. We verwachten hiermee de gedupeerden met een ondersteuningsbehoefte van de gemeente in beeld te hebben. Komen er nog gezinnen in beeld die binnen de regeling een beroep doen op hulp van de gemeente zullen wij deze hulp wederom bieden. Verder zetten we in 2025 in op zorgvuldige afronding van de trajecten die in 2024 gestart zijn.
Brede Spuk/GALA
Door middel van een specifieke uitkering (SPUK) stelt het Rijk van 2023 t/m 2026 budget beschikbaar voor preventie en gezondheidsbevordering. Deze regeling omvat 15 onderdelen en geoormerkte budgetten (voornamelijk bestaande en deels nieuwe middelen) op de thema’s sport- en beweegstimulering, cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis. Zo wordt samenhang en integraliteit gestimuleerd, met als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040. In Stein zetten we met name in op het verstevigen van de basis die er ligt en de verbinding en integraliteit tussen verschillende projecten. Hiertoe behoren initiatieven zoals Kansrijke Start, Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO), Jeugd-/Volwassenenfonds Sport & Cultuur en valpreventie.
Jongerenparticipatie
De gemeente Stein wil ook in 2025 kinderen en jongeren laten meedenken en meebeslissen over het beleid wat in Stein wordt gevoerd. Lokale initiatieven zoals het kindercollege, de Steinse jongeren adviesraad (SJAR) en Kom-Ens zijn daarbij helpend en waardevol. In 2025 willen we een locatie ter beschikking hebben waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten, de zogenaamde jongerenspot. Daarmee komen we jongeren uit Stein tegemoet in hun wens zoals die is verwoord in de jongerenvisie.