Verkeer, wegen en water
Verkeersarrangement
Mobiliteitsplan
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). Vanuit dit investeringsplan zijn nog enkele projecten vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving die in 2025 worden uitgevoerd. Het mobiliteitsplan dient om de vijf jaar vernieuwd te worden. Gelet hierop zullen wij in 2025 het Mobiliteitsplan herzien.
Verkeer
Verder is - ingegeven door het bestuursakkoord 2022-2026 - voor de periode 2024-2027 in totaal € 11,2 miljoen opgenomen voor de uitvoering van lange termijn maatregelen uit het verkeersarrangement.
Voor 2025 worden de volgende lange termijn maatregelen voorbereid of uitgevoerd:
- Herinrichting Michiel de Ruyterstraat (uitvoering);
- Realiseren parkeerplaatsen Beekstraat en De Bath (voorbereiding);
- Herinrichting Drossaer J. Van Kesselstraat (voorbereiding);
- Herinrichting Koolweg (voorbereiding);
- Rotonde Steinderweg / Merodestraat (uitvoering);
- Herinrichting Omphaliusstraat (uitvoering);
Gebiedsgerichte aanpak
Meers
Diverse wegen en riolering in Meers zijn aan groot onderhoud toe. Wij willen de benodigde werkzaamheden gebiedsgericht aanpakken door samen met de bewoners tot een nieuwe toekomstbestendige inrichting te komen. De voorbereiding van het project zijn gestart in 2024. In 2025 voert Enexis aanpassingen door aan het stroomnetwerk. De uitvoering vindt plaats in 2026 en 2027.
Uitbreiding fietspadenstructuur
Stein profileert zich steeds meer als fiets- en wandelgemeente. Ook in de komende periode zetten wij ons in voor het inrichten van een aantal woongebieden en wegen waarbij de automobilist “te gast” is. Het wonen en leven in een prettige en veilige omgeving staat daarbij centraal en is leidend. Bovendien kijken we naar een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners.
Met betrekking tot fietsen is in de Omgevingsvisie aangegeven dat het aanleggen en onderhouden van goede fietspaden belangrijk is voor een gezonde en groene leefomgeving en nodigt dit uit tot een gezondere leefstijl. In dat kader is in 2024 een uitvoeringsplan op fietsroutestructuren opgesteld. Daarin zijn concrete plannen benoemd die vanaf 2025 uitgevoerd kunnen worden.
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in de infrastructuur rond het bedrijventerrein in Elsloo, de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg.
Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen subsidie verstrekt voor het doorfietspad op Steins en Beeks grondgebied.
Vanaf 2025 staat de verdere voorbereiding van het doorfietspad/op-afrit Elsloo ingepland.
Herstel oude dorpskernen
Op basis van het Bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning een bedrag van €1,5 miljoen opgenomen voor het herstel van oude dorpskernen.
Catsop
In 2024 is voor Catsop onderzocht welke maatregelen kunnen worden getroffen om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Door een projectmatige aanpak worden naar de herinrichting van de oude kern ook de verkeerskundige situatie verbeterd en knelpunten in de waterhuishouding (wateroverlast) aangepakt. De voorbereiding vindt plaats in 2024 en 2025. Enexis voert in 2026 aanpassingen door aan de gasleiding. De uitvoering vindt plaats in 2026.
Oud-Urmond
In Oud Urmond spelen diverse vraagstukken die een directie relatie hebben met de openbare ruimte. In de begroting zijn hiervoor ook diverse investeringen opgenomen die verdeeld zijn over meerdere planjaren. Zo komen er diverse maatregelen uit het verkeersarrangement en is uitvoeren van onderhoud aan wegen en riool noodzakelijk door de slechte onderhoudstoestand. Daarnaast spelen er nog diverse maatschappelijke ontwikkelingen, particuliere initiatieven en input van het erfgoedbeleid. We hebben hier gekozen voor een integrale aanpak.
Jaagpaden
Het medegebruik van jaagpaden is de laatste decennia sterk gestegen. Jaagpaden langs het Julianakanaal zijn geliefd bij menig recreant en sportliefhebber, maar ook voor functionele verplaatsingen met de fiets. Afgelopen jaren zijn enkele jaagpaden opgewaardeerd naar een fietspad en van enkele jaagpaden is het gebruik als wandelpad verbeterd. In overleg met Rijkswaterstaat bekijken we de mogelijkheden om meerdere wandeltrajecten te verbeteren en trajecten eventueel op te waarderen naar fietspad.
Openbare verlichting
Schades
De afgelopen twee jaar is een stijging te zien in het aantal schades welke veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, aanrijd schade. Gelet hierop worden de kosten voor het onderhoudsbudget structureel verhoogd met € 25.000.
Installatie verantwoordelijkheid
De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van haar inwoners en tevens voor de werknemers die werken met/aan installaties van de gemeente. Voor wat betreft het veilig werken met elektrische installaties is wettelijk vastgelegd hoe de veiligheid gewaarborgd moet worden. Onder deze installaties vallen onder meer de openbare verlichting, verkeersregelinstallaties maar ook bijvoorbeeld installaties in tunnels, sluizen, gemalen en rioleringsinstallaties.
Voor elektrotechnische installaties is voorgeschreven dat de eigenaar van deze installaties de verantwoordelijkheden die voortvloeien uit aanleg, beheer en onderhoud van deze installaties, moet vastleggen in schriftelijke procedures. De gemeente Stein is sinds 2024 gestart met het implementeren van deze installatieverantwoordelijkheid.
Op basis van het ‘Beleidsplan Openbare Verlichting’ gaat de gemeente Stein invulling geven aan haar installatieverantwoordelijkheid door het inregelen van de noodzakelijke aanwijzingen en procedures, en het (laten) uitvoeren van periodieke inspecties. De kosten hiervoor bedragen de resterende beleidsperiode jaarlijks circa €`3.600. Na deze beleidsperiode zal dit bijgesteld moeten worden.