Bestuur en ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Wat mag het kosten?

Wat gaat het kosten ?

Baten en lasten

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenraming

(x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

14.438

15.985

16.310

16.783

17.026

17.528

Baten

57.747

60.788

61.710

60.811

63.041

64.679

Saldo van baten en lasten

43.308

44.803

45.400

44.028

46.015

47.151

Toevoeging reserves

4.322

504

5.342

303

Onttrekking reserves

5.306

4.482

6.674

850

633

474

Resultaat

44.292

48.782

46.733

44.575

46.648

47.626

Toelichting relevante afwijkingen programma: Wat mag het kosten?

Relevante afwijkingen tussen begroting 2024 en begroting 2025

Bedrag

x  € 1.000

Economische samenwerking Zuid-Limburg

In 2025 is er minder geld beschikbaar, dit wordt veroorzaakt door verwachte lagere kosten

125

Beheer overige gebouwen en gronden

Een hogere indexatie en de gevolgen van de meerjarenonderhoudscyclus  zorgen voor een toename van de kosten in 2025.

-63

Participatiebedrijf

Wegens verwachte aanpassing van de kostenstructuur WSW Vidar wordt dit voordeel tijdelijk op een stelpost gezet

179

OZB woningen en niet woningen

Door indexatie en areaaluitbreiding zijn de opbrengsten van de OZB belasting toegenomen.

241

Algemene uitkering

Extra middelen als gevolg van de mei - en septembercirculaire ten opzichte van 2024

1.085

Stelposten 

In 2024 zijn de stelposten OR herbezetting en ziek en piek ingezet op de diverse kostenplaatsen. Verder zijn de inhuurbudgetten binnen dit programma in 2025 hoger met name als gevolg van inhuur van een programmamanager (procesoptimalisatie)

-399

Arbeidsmarktbeleid

Dit betreft met name een budget voor reiskosten woon-werkverkeer vanuit het arbeidsmarktbeleid binden en boeien kadernota 2025

-145

ICT

Betreft een hoger budget in 2025 met name voortvloeiend uit het informatiebeleidsplan 2025 (kadernota 2025)

-311

Dividend

In 2025 is een hoger budget voor dividend Enexis opgenomen dan in 2024, gebaseerd op een bedrag van € 0,40 per aandeel

78

Rente

In 2024 was een is een lager budget voor doorberekende rente (aan overige programma's) van investeringen  ten opzichte van 2025

-415

Goederen en diensten

In 2024 zijn er hogere budgetten nodig geweest voor met name extra verkiezingen, implementatie WOO en doorontwikkeling van de organisatie

343

Leges Publiekszaken

Als gevolg van de piek in aanvragen van paspoorten en ID-kaarten is in 2025 een hoger bedrag aan leges te verwachten

52

UWV

In 2024 is rekening gehouden met een bedrag voor te ontvangen middelen van het UWV

-132

Reserves

In 2025 wordt voor € 5.000.000 uit de algemene reserve gebruikt voor een bruteringsreserve OBS de Maaskei. Daarnaast vinder er meer onttrekkingen plaats aan de algemene reserve (115) en voor pilots duurzaamheid (168) en voor de stationsomgeving (25) ten opzichte van 2024.  Verder wordt een lager bedrag aan de reserve krimp onttrokken (-185). Ook aan de reserve egalisatie afval (-44), de reserve ESZL (-75), de reserve omgevingswet (-218), de reserve uitvoeringsprogramma toerisme (-261), de reserve grondexploitaties per saldo (-110) en de reserve budgetoverheveling per saldo (-1.970).  Ook heeft in 2024 een toevoeging plaatsgevonden aan de reserve parkeerplaats Steinerbos (50), de reserve invoering omgevingswet (102) die in 2025 zich niet voordeden. Daarnaast is aan de reserve Buig een bedrag toegevoegd(-238)

-2.647

Voorzieningen

Als gevolg van actualisaties is de bijdrage aan de voorzieningen in 2025 voor een bedrag van € 34.000 hoger

-34

Kapitaallasten

Ontwikkelingen in de kapitaallasten in 2025 ten opzichte van 2024 die aan dit programma zijn toegerekend door actualisatie van de investeringsplanning.

-157

Stelpost onderuitputting kapitaallasten vanaf 2025 in afwachting van actualisatie investeringsplanning

32

Algemeen

Ontwikkelingen in de doorbelaste interne uren in 2025 ten opzichte van 2024 aan dit programma. 

194

 

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 12:49:40 met de export van 11/18/2024 12:41:22