Verkeer, vervoer en waterstaat
Verkeerskundige aanpassingen Bergerstr
In 2024 is gestart met de voorbereiding van de verkeerskundige aanpassingen van de Bergerstraat tussen de Veerweg en de komgrens Nattenhoven. In het kader van projectmatig werken wordt ook een rioolmaatregel tegen wateroverlast uitgevoerd in de Nattenhovener Koestraat. De uitvoering wordt in 2025 opgepakt.
Op basis van de opgestelde raming blijkt dat er een aanvulling op het budget nodig is van
€ 255.000 voor de reconstructie van de weg.
De werkzaamheden voor de maatregelen op het gebied van Wateroverlast (Water op Straat) vallen ongeveer gelijk met het hiervoor ter beschikking gestelde budget voor wateroverlastmaatregelen.
LED armaturen openbare verlichting
Afgelopen jaren heeft de gemeente Stein conform het Beleidsplan Openbare Verlichting bijna alle conventionele armaturen planmatig vervangen door LED armaturen. Binnen de gemeente zijn nog circa 900 armaturen die vervangen moeten worden.
GGA Stein centrum wegen
In 2027 is de start van de voorbereidingen van GGA Stein centrum voorzien. GGA staat voor grootschalige gebiedsgewijze aanpak. Binnen en rondom dit gebied spelen zich veel ontwikkelingen zoals woningbouw, verduurzamingsopgave woningbouw, mogelijke aanleg WZL (Warmtenet Zuid-Limburg) en de onderhoudstoestand van de openbare ruimte.
Eind 2024 is de actualisatie van de gebiedsvisie en een vooronderzoek (o.a. onderhoudstoestand wegen en riool en impact WZL) opgestart. De uitkomsten van dit onderzoek kan nog leiden tot bijstelling van de planning en bijstellen van de benodigde investeringen 2027 en verder.
Vervangen lichtmasten
Betreft het vervangen van lichtmasten conform het vastgestelde beleidsplan.
Verkeersmaatr veilige schoolomgeving
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. In 2024 - met uitloop naar 2025 - worden de volgende projecten uitgevoerd:
- Aanleggen sluis Raadhuisstraat te Urmond
- Aanpak kruising Beekstraat - Bergstraat
- Kruising Raadhuisstraat - Grotestraat te Urmond
- Kruising Kapelaan Berixstraat / Maasbandkerkweg
Voor 2025 wordt de omgeving OBS de Maaskei te Urmond aangepakt. In overleg met de school worden maatregelen getroffen om de verkeerssituatie rondom de school te verbeteren.
Voor het project 'herstel oude dorpskern Catsop' wordt een bijdrage vanuit het verkeersarrangement Daalstraat toegekend van € 50.000.
Aanpassen rotonde Steinerweg-Koolweg
De rotonde gelegen op de kruising Steinderweg-Koolweg is aan groot onderhoud toe. Bij dit onderhoud willen wij ook de rotonde ook aanpassen aan de laatste inzichten op gebied van verkeer en onderhoud.
De uitvoering stond gepland voor 2024 maar zal mede door het versterken van de afwateringsstructuur van de Steinderweg conform het water - klimaatadoptatieplan.
en capaciteit Nutsbedrijven verschuiven naar 2025. Ook wordt er bekeken of dit met project herinrichting Koolweg gecombineerd kan worden.
Jaagpaden Julianakanaal
Jaagpaden langs het Julianakanaal worden gebruikt door fietsers en voetgangers met recreatieve en utilitaire doeleinden. Afgelopen jaren zijn enkele jaagpaden als voetpad verbeterd en zijn sommige delen opgewaardeerd naar een fietspad. Op basis van de Visie Fietspadenstructuur bekijken we met Rijkswaterstaat verder naar de mogelijkheden om voetpaden te verbeteren en eventueel op te waarderen naar fietspad.
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in de infrastructuur rond het bedrijventerrein in Elsloo, de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen
en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen subsidie verstrekt voor het doorfietspad op Steins en Beeks grondgebied.
De uitvoering vindt gefaseerd plaats in 2025 en 2026.
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein
Het plan voor de herinrichting van het Dorine Verschureplein, als onderdeel van een bredere ruimtelijke ontwikkeling, wordt met inbreng van omwonenden en omliggende bedrijven vormgegeven. Ruimte voor ontmoeten, meer groen en een verbeterde verkeersstroom en parkeergelegenheden zijn belangrijke onderdelen. De scope of afbakening van het plangebied zal integraal bepaald worden.
Q3 2024 is gestart met de werkzaamheden om te komen tot de gebiedsvisie voor het plein en omgeving wat vertaald zal worden in een ontwerp.
Medio 2025 volgt een uitvoeringsontwerp welke naar verwachting in 2026 kan worden aanbesteed.
Opknappen Beatrixplein
In 2024 is gestart met het voorbereiden van de herinrichting van het Beatrixplein om te komen tot een integraal inrichtingsplan. De omgeving is bij deze voorbereidingen betrokken. De daadwerkelijke uitvoering is voorzien in 2025.
GGA Nieuwdorp (wegen)
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 zijn extra middelen opgenomen voor de gebiedsgerichte aanpakken (GGA), waaronder ook GGA Nieuwdorp. De voorbereiding voor de projecten in Nieuwdorp zijn gestart in 2024 met een doorloop naar 2025. De uitvoering volgt de voortgang van de bouwwerkzaamheden en vindt vervolgens (deels gefaseerd) plaats in de periode 2025 tot en met 2027. Tevens heeft er indexering plaatsgevonden, waarmee wordt voorgesteld het budget te verhogen met 25%.
GGA Meers
Diverse wegen en riolering in Meers zijn aan groot onderhoud toe. Wij willen de benodigde werkzaamheden gebiedsgericht aanpakken door samen met de bewoners tot een nieuwe toekomstbestendige inrichting te komen. De voorbereiding van het project start in 2024. Ontwerp en voorbereiding vindt plaats in 2025. Door de aanpassing van het stroomnetwerk door Enexis vindt de uitvoering van de GebiedsGerichte Aanpak plaats in 2026 en 2027. Het bijbehorende uitvoeringsbudget wordt doorgeschoven naar 2026 en 2027.
Fietspadenstructuur
Stein profileert zich steeds meer als fiets- en wandelgemeente. Daarbij hoort een nieuwe visie op de inrichting voor de fietser en wandelaar. In de komende periode zullen wij ons inzetten voor het inrichten van een aantal woongebieden en wegen waarbij de automobilist “te gast” is. Het wonen en leven in een prettige en veilige omgeving staat daarbij centraal en is leidend. Bovendien kijken we naar een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners.
Herstel oude dorpskernen Catsop
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning een bedrag van €1,5 miljoen opgenomen voor het herstel van oude dorpskernen. Het beschikbaar gestelde budget is in deze begroting opgesplitst in herstel oude dorpskern Catsop en herstel oude dorpskern Urmond.
Catsop
In 2024 wordt voor Catsop onderzocht welke maatregelen kunnen worden getroffen om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren en de dorpskern historisch te maken. Het opwaarderen van het gebied draagt naast het verbeteren van de leefbaarheid tevens bij aan het versterken van het toeristisch recreatief profiel. Onder leefbaarheid wordt tevens het verbeteren van de verkeerskundige situatie en kleine maatregelen aan het riool verstaan.
In 2025 doet Enexis aanpassingen aan de gasleiding. Uitvoering vindt plaats in 2026.
Reconstructie Mich. de Ruyterstraat (wegen)
In 2024 is de projectvoorbereiding opgestart, heeft afstemming met de omgeving plaatsgevonden en is de aannemer geselecteerd die het werk kan gaan uitvoeren. Begin 2025 kan gestart worden met de daadwerkelijke uitvoering. Om de realisatie mogelijk te maken wordt voorgesteld het budget te verhogen met € 200.000.
Herinrichting Koolweg
De uitvoering voor de herinrichting Koolweg stond gepland voor 2026. Aangezien er wordt bekeken of dit project gecombineerd kan worden met de aanpassing van de rotonde Steinerweg-Koolweg, wordt voorgesteld het budget naar 2025 en 2026 te verschuiven.
Doorfietspad
Op grond van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning in 2025 een investeringsbudget van € 750.000 opgenomen voor de aanleg van het doorfietspad. Deze is gekoppeld aan project doorfietspad /op- en afrit Elsloo.
Grote Straat Beekstraat (wegen)
In Oud Urmond spelen diverse vraagstukken die een directie relatie hebben met de openbare ruimte. In de begroting zijn hiervoor ook diverse investeringen opgenomen. Een hiervan is het aanpassen van de Grote Straat Beekstraat. Deze is afkomstig uit het verkeersarrangement.
Na de start van het omgevingsdialoog in 2024, om te komen tot een integraal plan voor Oud Urmond en om inzage te geven in kosten en mogelijke varianten, is de uitvoering voorzien in 2025.
Kruising Meerser Eindstraat-Maasbanderkerkweg
Op de kruising Meerser Eindstraat - Maasbanderkerkweg wordt in 2025 een T-kruising aangelegd om de verkeersveiligheid te verhogen.
Nieuwdorp upgrade kerkplein
Nieuwdorp upgrade kerkplein behoort bij de gebiedsgerichte aanpak Nieuwdorp, meer specifiek Bruisend Hart. De kosten voor de upgrade kerkplein vallen onder de totale gemeentelijke plankosten,
ruim € 3,2 miljoen. De upgrade van het kerkplein maakt deel uit van de aanleg van de openbare ruimte en zal pas plaatsvinden in 2027.
Herinrichting Dross. Jonker van Kesselst
In 2025 worden de voorbereidingen voor de herinrichting van de Dross. Jonker van Kesselstraat opgestart. De uitvoering staat gepland voor 2026. Hierbij zal afgestemd worden met werkzaamheden die mogelijk voorzien worden in het project GGA Stein centrum.
Rotonde Gerichtstraat / Heerstraat-Noord
In het verkeersarrangement is opgenomen om een rotonde aan te leggen op de kruising Gerichtstraat / Heerstraat Noord. Met deze rotonde wordt de snelheid ter plekke verlaagd en wordt het voor langzaam verkeer veiliger om over te steken.
Rotonde Steinderweg / Merodestraat
In het verkeersarrangement is opgenomen om een rotonde aan te brengen op de kruising Steinderweg / Merodestraat. Met deze rotonde wordt de snelheid ter plekke verlaagd en wordt het voor scholieren veiliger om de Steinderweg over te steken.
Aanpak rotonde Heerstraat-Zuid / Heistee
In het verkeersarrangement is opgenomen om de rotonde op te knappen en opnieuw in te richten volgens de laatste richtlijnen.
Aanpak rotonde Steinderweg / Helmbloem
De rotonde wordt gerenoveerd omdat de onderhoudstoestand slecht is.
Herinrichting Omphaliusstraat
Het brede profiel in de Omphaliusstraat nodigt uit om te hard te rijden. De weg wordt gerenoveerd en versmald om de snelheid te verlagen. De investering is doorgeschoven naar 2028.
Herinrichting Gerichtstraat
Op basis van schouw is vastgesteld dat de staat van onderhoud van de Gerichtstraat voldoende is, waardoor de uitvoering naar 2028 is geschoven. Voor de opdrachtverstrekking en uitvoering wordt wel een relatie gelegd met de aanleg van een rotonde op de kruising Gerichtstraat/Heerstraat-Noord, welke in 2027 zal worden gerealiseerd. Uitvoering van de herinrichting zal dan ook hierop aansluiten en begin 2028 opstarten.
Herinrichting Heerstraat-Noord
In het verkeersarrangement is opgenomen om de Heerstraat Noord zodanig in te richten dat de snelheid verlaagd wordt en de verkeersveiligheid toeneemt.
Beekstraat / De Bath - realiseren parkeerplaatsen
Met het realiseren van parkeerplaatsen op de Bath, wordt de parkeerdruk in de Beekstraat verlaagt en wordt de doorgang ter plekke voor grotere voertuigen verbeterd. De parkeerplaatsen kunnen ook door toeristen gebruikt worden die van de natuur tussen de Maas en het kanaal willen genieten.
Herinrichting Odalaan
De onderhoudstoestand van de Odalaan is slecht. De weg dient gerenoveerd te worden.
Reconstructie Mauritslaan/Heirstraat
De Mauritslaan/Heirstraat zijn momenteel gebiedsontsluitingswegen waar 50 km per uur gereden mag worden. In het bestuursakkoord is beschreven om deze wegen terug te brengen naar de nieuwe landelijke categorie gebiedsontsluitingsweg 30 km/h. Om dit te kunnen realiseren is een andere inrichting van het wegprofiel noodzakelijk.
Bij afronding van werkzaamheden aan de brug (opdrachtgever hiervan is Rijkswaterstaat) kan een gedeelte van de reconstructiewerkzaamheden worden gekoppeld en daarmee de hellingbaan worden uitgevoerd.
Siekendaal weg Beek-Elsloo
Door de gemeente Beek wordt in 2024 de Siekendaalweg op hun grondgebied gereconstrueerd. Het gedeelte op Steins grondgebied moet ook op korte termijn gereconstrueerd worden. Dit wordt samen met gemeente Beek opgepakt. Hiermee wordt de overlast voor het verkeer beperkt. Tevens worden maatregelen genomen om de wateroverlast in Catsop te beperken.
Herstel oude dorpskernen Urmond
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning een bedrag van €1,5 miljoen opgenomen voor het herstel van oude dorpskernen. Het beschikbaar gestelde budget is in deze begroting opgesplitst in herstel oude dorpskern Catsop en herstel oude dorpskern Oud Urmond.
Oud-Urmond
In Oud Urmond spelen diverse vraagstukken die een directie relatie hebben met de openbare ruimte. In de begroting zijn hiervoor ook diverse investeringen opgenomen die verdeeld zijn over meerdere planjaren. Zo komen er diverse maatregelen uit het verkeersarrangement en is uitvoeren van onderhoud aan wegen en riool noodzakelijk door de slechte onderhoudstoestand. Daarnaast spelen er nog diverse maatschappelijke ontwikkelingen, particuliere initiatieven en input van het erfgoedbeleid. We hebben hier gekozen voor een integrale aanpak.
Omvormen jaagpad Molenweg tot fietspad
Het jaagpad langs het Kanaal wordt vanaf de Kanaalboulevard aangesloten op de Molenweg Zuid. Rijkswaterstaat heeft uitgesproken het resterende deel langs het kanaal richting de Bergerweg te herstellen. De exacte uitvoeringstermijn hiervan is nog onbekend.