Ruimtelijke ordening
Integraal woonwagenbeleid
Het Integraal Woonwagenbeleid zal in 2025 in de vier domeinen worden voortgezet. Voor de onderdelen Fysiek Domein & Veiligheid/Handhaving betekent dit dat de reguliere werkzaamheden en controles worden voortgezet. De meeste inzet zal gevraagd worden voor de domeinen Zorg en Participatie en Wonen. In het Zorg en Participatie onderdeel zal de nadruk liggen op toeleiding naar voorschoolse opvang en aanpak schoolverzuim. Op het gebied van Wonen zal de overdracht van de resterende locaties aan de woningcorporaties de meeste aandacht vragen.
Omgevingswet
De Omgevingswet is in werking getreden op 1 januari 2024. Het project Omgevingswet is echter nog niet klaar in 2025. De grootste opgaven zijn het afronden van het omgevingsplandeel Chemelot en Haven Stein en het werken aan en het gemeentelijke omgevingsplan. We ronden de regeling voor de woonkernen in 2025 af en starten daarna met een plandeel voor de bedrijventerreinen en tenslotte een plandeel voor het buitengebied.
Daarnaast wordt vanuit het project gemonitord of de ontwikkelde werkprocessen en alle genomen besluiten ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet goed uitwerken in de praktijk. Denk daarbij aan het participatiebeleid, de toepasbare regels ten behoeve van digitale vergunningchecks en de lijsten van bindend advies van de raad en verplichte participatie bij afwijkingen van het omgevingsplan.
Dit vergt nog tijdelijk extra inzet en capaciteit.
Eventuele extra structurele capaciteit en de personele gevolgen door de Omgevingswet en de bijbehorende Wet kwaliteitsborging voor het bouwen kunnen ten vroegste in het derde kwartaal 2025 inzichtelijk worden gemaakt wanneer in een periode van ruim een jaar onder het nieuwe regime is gewerkt.
Ten aanzien van de financiën wordt voor de incidentele implementatiekosten de bestaande Reserve Omgevingswet aangevuld. Met betrekking tot de structurele kosten is nog het te vroeg om een reële (meerjarige) inschatting te maken. Daarnaast hangen structurele kosten samen met keuzes die in de komende jaren nog moeten worden gemaakt in bijvoorbeeld het definitieve omgevingsplan en het gewenste niveau van dienstverlening. Het is de verwachting dat vanuit het Rijk de komende jaren nog extra geld ter beschikking wordt gesteld voor de Omgevingswet.
Strategische gebiedsvisie omgeving Chemelot
Eind 2021 hebben de gemeenteraden van Sittard-Geleen en Stein, de Provincie Limburg, DSM (sinds 2023: dsm-firmenich), Brightlands Chemelot Campus en de Chemelot board de Strategische Gebiedsvisie omgeving Chemelot vastgesteld. De volgende opgaven uit de strategische gebiedsvisie zijn in 2025 en volgende jaren relevant voor de gemeente Stein:
Gebiedsopgave: Haven Stein en multimodale corridor
Doel van deze gebiedsopgave is het realiseren van een optimale modal shift voor (toekomstige) projecten op de Chemelot Site waarbij het uitgangsprincipe is dat toekomstige transportstromen per watergebonden transport worden aangevoerd en dit hiermee bijdraagt aan een duurzame, innovatieve en toekomstbestendige Chemelot Circulair Hub. De doorontwikkeling van de haven van Stein en de verbindingen van en naar de haven kan alleen plaatsvinden als dit een verbetering van de omgevingskwaliteit betekent, conform de strekking van de Omgevingswet. Dit is uitgewerkt in een handelingskader Omgevingskwaliteit (zie hieronder).
Thematische opgave omgevingskwaliteit
Het doel van de opgave omgevingskwaliteit is om een praktisch handelingskader op te stellen dat gebruikt kan worden als instrument om de omgevingskwaliteit in alle gebiedsopgaven binnen de strategische gebiedsvisie omgeving Chemelot te verbeteren. De gebiedsopgave ‘Haven Stein en multimodale corridor’ dient als pilot voor de verdere doorontwikkeling van het handelingskader omgevingskwaliteit.
Gebiedsopgave: De Lexhy
Deze gebiedsopgave speelt op het grondgebied van de gemeente Sittard-Geleen, maar kan qua mobiliteit consequenties hebben voor de gemeente Stein. Doel van deze opgave is een mogelijke uitbreiding van de Brightlands Chemelot Campus naar het gebied “De Lexhy”. Dit wordt bezien in samenhang met het versterken en uitbreiden van het bestaande landschappelijk raamwerk en de recreatieve toegankelijkheid van De Lexhy/het Lexhybos.