Wonen en bouwen
Kwaliteitsborging in de bouw
De nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) moet zorgen voor een betere bouwkwaliteit tegen lagere kosten. Een belangrijke en ingrijpende wijziging is dat bouwers meer verantwoordelijkheid krijgen. Ook verschuift de technische kwaliteitsborging van gemeenten naar private partijen. Deze private kwaliteitsborging bouw wordt ten dele uitgevoerd door private kwaliteitsborgers. De complete plantoetsing (algemene bouwkunde, brandveiligheid, constructieve veiligheid, bouwfysisch en installaties) en het toezicht op de bouwplaats wordt door deze kwaliteitsborgers gedaan. De ruimtelijke toets (onder andere bestemmingsplan, milieu, welstand en Ruimtelijke Ordening) blijft gewoon door gemeenten uitgevoerd worden. Ook gaan gemeenten controleren of de kwaliteitsborgers die zijn aangesteld wel (juist) gecertificeerd zijn om de private kwaliteitsborging bouw te mogen doen. Waarschijnlijk treedt er voor gemeenten dus een verschuiving op van preventief toezicht naar meer repressief toezicht.
De Wkb is vanaf 1 januari 2024 stapsgewijs ingevoerd. De veranderingen uit de Wkb gelden tot en met 2028 alleen voor eenvoudige bouwwerken. Dit zijn bijvoorbeeld eengezinswoningen en kleinere bedrijfspanden. Daarna volgen de andere bouwwerken. Hierdoor kunnen bouwbedrijven en gemeenten stap voor stap ervaring opdoen met het nieuwe toezicht in de bouw.
In de begroting is rekening gehouden met verminderde legesinkomsten. Voorts zijn er (nog) geen gevolgen merkbaar en/of verwacht voor de organisatie als gevolg van de invoering van de Wkb door de (nog) beperkte invoering.
Woonzorgvisie 2023-2028
Op 28 september 2023 heeft uw gemeenteraad de Woonzorgvisie Stein 2023-2028 "Dat maakt Stein voor mij ... een goed thuis (voor iedereen)" vastgesteld. De geraamde kosten om uitvoering te geven aan de woonzorgvisie bedragen ca. € 1,25 miljoen voor de gehele periode 2023-2028. In 2025 wordt verder uitvoering gegeven aan de woonzorgvisie.
Woonzorgopgave centrum Stein
Uitgaande van woonzorgvisie Stein 2023-2028 zijn medio 2023 de eerste verkennende gesprekken gestart met zorgpartners en woningbouwcorporaties. Afgesproken is om deze opgave breder op te pakken, als een integrale gebiedsontwikkeling inclusief de voormalige zwembadlocatie. Het betrekken van de locatie Moutheuvel voor een brede woonzorg ontwikkeling centrum Stein blijkt voor nu niet haalbaar. Vivantes heeft ervoor gekozen de Moutheuvel per 2027 te renoveren met behoud van verpleeghuiszorg.
Najaar 2024 starten partijen een nieuwe centrum verkenning met meer focus op de zwembadlocatie, nu met extra impuls van de inmiddels toegekende WBI-gelden € 800.000 voor 120 nieuwe zorgwoningen. In de woonzorgvisie is € 20.000 opgenomen voor het opstellen van de gebiedsvisie. Naast dit budget is er ook ambtelijke inzet nodig.
Programma woningbouw
Er is een groot tekort aan (geschikte) woningen in Nederland. Ook in onze gemeente zit er spanning op de beschikbaarheid van voldoende woningen waar vraag naar is. Om aan deze woningbehoefte te voldoen wordt in 2025 langs de lijnen van de vastgestelde Woonzorgvisie en het daarin opgenomen behoefte onderzoek, gewerkt aan concrete woningbouwplannen.
Het 'woningbouwprogramma gemeente Stein' ziet er als volgt uit voor 2025, met dien verstande dat er wordt gewerkt aan de hieronder opgesomde projecten, maar de feitelijke bouw niet overal in 2025 start:
- Elsloo locatie de Poolster
- Elsloo locatie Elckerlyc
- Elsloo Stationsstraat 179 (van Molken)
- Stein Mijn Nieuwdorp: Kwadrant Zaam Wonen
- Stein Mijn Nieuwdorp: Bruisend Hart
- Stein Herbestemming St. Jozefkerk Kerensheide
- Stein CPO Steskensstraat
- Urmond Bramert Noord, fase 1
- Urmond Bergerveste/Beatrixplein
- Meers Locatie vml basisschool Meers
- Meers Heuvelstraat
- Gemeente Standplaatsen/chalets woonwagenbewoners
- Gemeente Ambitie transformatieopgave
Naast deze concrete bouwplannen wordt ook gewerkt aan de uitwerking van een locatiestudie, om de in de Woonzorgvisie en provinciale woondeal opgenomen aanvullende woningbouwopgave, voor de wat langere termijn (o.a. flexwoningen, ‘straatje erbij’), in te vullen.
Gebiedsgerichte aanpak Nieuwdorp
In 2016 is gestart met het opstellen van een integrale wijkvisie voor Nieuwdorp met als resultaat een procesmatige, integrale wijkaanpak van de opgaven d.m.v. een Wijkactieprogramma Nieuwdorp (WAP). Het WAP is als pilot benoemd binnen het gemeentelijk project implementatie Omgevingswet en is gekaderd in een 5-tal projecten/trajecten. Het sluitstuk van de ruimtelijke transformatie is het realiseren van een Bruisend Hart voor Nieuwdorp. Hierin komen alle opgaven vanuit de wijkvisie bijeen. Zaam Wonen en Vivantes tekenen voor het gewenste zorggeschikt wonen, Buurtcentrum Nieuwdorp vormt de basis van een maatschappelijke plint voor laagdrempelig ontmoeten en de gemeente neemt de uitvoering van de openbare ruimte/vergroening voor haar rekening. Nader te verdelen in:
A. De grondexploitatie tbv ontwikkeling woningbouw;
B. De aanleg van een buurttuin;
C. Het opwaarderen van het huidig kerkplein.
De benodigde gemeentelijke financiën voor A t/m C bedragen ruim € 3,2 miljoen. Binnen de grondexploitatie zit een gemeentelijke opbrengst van € 1,25 miljoen. Provincie en Rijk hebben de kwaliteit van het plan onderschreven en leveren een financiële uitvoeringsbijdrage (KLC), groot € 600.000 en (WBI), groot € 469.000 aan de gemeentelijke kosten. Het project start eind 2024 en de uitvoering loopt tot medio 2027.
Wet versterking regie volkshuisvesting
Vanuit het wetsvoorstel "Wet versterking regie volkshuisvesting (Wvrv)" (momenteel in behandeling bij de Tweede Kamer) wordt een verplichting toegevoegd aan de Omgevingswet voor gemeenten, provincies en het rijk om een volkshuisvestingprogramma vast te stellen. Het doel van het volkshuisvestingprogramma is de verdere uitwerking van de visie op het woonbeleid en om concrete maatregelen te bevatten om tot realisering van het beleid te komen (in ieder geval voor de eerstkomende vijf jaar). Er wordt een onderzoek- en monitoringsplicht toegevoegd aan dit woonprogramma. Op basis van de Omgevingswet dienen gemeenten dit volkshuisvestingprogramma in regionaal verband met andere gemeenten af te stemmen én ook met de provincie. De verplichting tot het opstellen van een volkshuisvestingprogramma gaat in op 1 januari 2026.
Daarnaast beoogt het wetsvoorstel meer kansengelijkheid te creëren in de huisvesting van urgente aandachtsgroepen. De vormgeving van urgente categorieën wordt landelijk bepaald. Gemeenten worden verplicht een urgentieregeling als onderdeel van de huisvestingsverordening op te nemen. Hierin worden een aantal verplichte urgente categorieën opgenomen, ongeacht de mate van schaarste. Gemeenten krijgen de verplichting afspraken te maken met gemeenten in de regio over de verdeling van urgenten.
Starterslening
In de raadsvergadering van 17 oktober 2024 heeft uw Raad een besluit genomen over de ‘Verordening Starterslening gemeente Stein 2024’. Middels deze regeling kunnen starters voor de aankoop van hun eerste woning in aanmerking komen voor een Starterslening. De maximale koopsom om in aanmerking te komen voor de Starterslening bedraagt ten tijden van het opstellen van deze begroting nog € 280.000, de starterslening bedraagt maximaal 20% van de koopsom van de woning met een maximaal bedrag van € 56.000.