Paragrafen

Bedrijfsvoering

Formatieontwikkeling ambtelijk personeel

Voor een overzicht van de formatie wordt verwezen naar bijlage I (overzicht formatie). Indien formatieontwikkeling aan de orde is of de door uw raad vastgestelde formatie wijzigt, wordt de raad op de hiervoor bestemde momenten in de P&C cyclus nader geïnformeerd.
De ambtelijke formatie stijgt met ingang van het begrotingsjaar 2025 tot 158,44 fte (in de bestuursrapportage 2024 was dit nog 144,69 fte)
De uitbreiding gebeurt m.n. op basis van de fijnstructuur van het organisatieontwikkeltraject Daarnaast is op basis van de organisatieontwikkeling het aantal managementlagen teruggebracht van 3 naar 2. Hierdoor is de formatie van het management verminderd.
Het college heeft hier op voorwaarde van goedkeuring van de onderhavige begroting mee ingestemd.

Binnen de gemeente Stein bestaat de mogelijkheid dat medewerkers gebruik kunnen maken van het generatiepact. De huidige regeling loopt per 31 december 2024 af, waardoor de verwachting is dat hierdoor nu meer medewerkers versneld gebruik gaan maken van de huidige , aflopende regeling. Dit kan impliciet leiden tot een grotere druk op de bestaande formatie. Deze effecten zijn nu nog niet bekend. Mocht het later nodig zijn, dan zullen wij hier bij de bestuursrapportage 2025 op terugkomen.

Inhuurbudget
In vorige begrotingen werd gesproken over een stelpost piek & ziek. Deze bedroeg in de laatste 3 begrotingen jaarlijks structureel € 326.000. In de jaren 2022, 2023 en 2024 is de post inhuur steeds - lopende deze jaren - voor respectievelijk € 950.000 -  € 700.000 -         € 700.000  opgehoogd. Die verhoging was deels ook nodig vanwege de inhuur gedurende de periode van doorontwikkeling.
Nu de nieuwe organisatie-inrichting vorm krijgt en in deze begroting ook een structurele formatievraag is opgenomen, wordt ook gezocht naar een nieuwe en verantwoorde hoogte van het inhuurbudget, waar behalve piek en ziek ook een ‘flexibele schil’ uit bekostigd kan worden. Deze flexibele schil is nodig voor de werksoorten die ‘vraaggestuurd’ zijn en waarvan de vraag vooraf niet te voorspellen is. Denk daarbij aan vergunning- en WMO-aanvragen. Daar waar bij vergunningen er nog extra inkomsten (door leges) tegenover staan, is dat bij WMO-aanvragen niet het geval.

Niet alleen door deze flexibele schil, maar ook vanwege de arbeidsmarkt is duidelijk geworden dat het oorspronkelijke basisbedrag van € 326.000 naar de toekomst toe niet meer toereikend is. Anderzijds valt een deel van de inhuur die ten tijde van de doorontwikkeling nodig was, nu weg. Een onderbouwde inschatting is lastig te maken op basis van de ervaringscijfers van de laatste 3 jaar, omdat die niet representatief zijn. We stellen voor om uit te gaan van een inhuurbudget van € 500.000 op jaarbasis. Daarbij zal ‘scherp aan de wind’ worden gezeild bij het daadwerkelijk inhuren. Via zorgvuldige monitoring en via de reguliere P&C momenten (Berap en slotwijziging) zal de raad worden meegenomen in de ontwikkelingen, waarbij zal blijken of dit bedrag nog tussentijds bijstelling behoeft.
Daarnaast zullen in 2025 budgetten beschikbaar komen door vrijval loonkosten, UWV-middelen en dergelijke.

Inhuur t.l.v. projecten
Naast bovengenoemde inhuur in verband met piek & ziek, is er ook nog altijd inhuur ten laste van projecten.
In de begroting 2025 zijn de volgende projectbudgetten opgenomen:
1. Personeel derden wijkteams                  €    462.000
2. Personeel derden 3D                       €      32.000
3. Overige Inhuur

- ICT                   € 271.000
- Procesoptimalisatie              € 232.000
- Publiekszaken (paspoorten en ID-piek)    €   30.000
- Programmamanager Chemelot       € 100.000
- BOA's                   € 252.000
- Musea                 €   40.000
- Woonzorgvisie             € 196.000
- Klimaat en energiebeleid (tlv SPUK uitkering)  € 595.000      

     Totaal overige inhuur                           € 1.716.000
Totaal inhuur Projecten                                € 2.210.000

Let op, bovenstaand overzicht betreft alleen de inhuur op de exploitatie.
Inhuur ten laste van de investeringsbudgetten en ingehuurde diensten, ten laste van de exploitatie en/of investeringsbudgetten, maken geen onderdeel van dit overzicht.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 12:49:40 met de export van 11/18/2024 12:41:22